Blog

O duálnom vzdelávaní, o živote, skúškach a prázdninách

Rozprávali sa so mnou druháci Ján Kovaľ a Martin Brestovič. Ján má 22 rokov, Martin je o čosi starší, má 26. No a tretiaci Patrik Čigaš a Dávid Petro, ktorí majú 23 a 22.

Kde to všetko prebieha

Čo som sa dozvedela od štyroch sympatických chalanov, ktorí sa so mnou stretli v priestoroch oddelenia duálneho vzdelávania na štvrtom poschodí v budove Cassovar Business centrum I.? Boli ste tam niekedy? Prekvapili by vás pekné rozľahlé priestory učební. Každá učebňa je zariadená tak, aby sa študenti mohli pripojiť na siete, každá má svoju farebnosť a svoje citáty na stenách. Študenti majú k dispozícii skrinky, v ktorých si môžu zamknúť veci, miestnosť s okrúhlymi stolmi a mítingovku.

Priebežné a finálne skúšky

Druháci a tretiaci majú koncom mája spoločné jedno, majú za sebou skúšky. Druháci takzvané priebežné 25. mája a tretiaci finálne, ktoré robili o deň nato 26. mája. Ako dlho sa učili na skúšky, pýtam sa druhákov Martina a Jána. „Na skúškach sme mali otázky z predmetov, ktorí sme sa učili dva roky, čiže to nebolo ľahké, ale dalo sa to zvládnuť.“ V porovnaní s tretiakmi sú otázky uzavreté, takže si mohli vybrať z odpovedí A, B, C a D. Finálne skúšky pre tretiakov sú rozdelené do troch kôl, prvé dve po 90 minút a potom ešte posledných 60 minút. V prvých dvoch kolách sa na otázky môžu rozpísať, v poslednom si vyberajú správnu odpoveď z niekoľkých možností. Bolo to zhrnuté učivo za tri roky, pred samotnou skúškou sme mali dva dni voľna, čo bolo super“. Zdá sa, že v ten správny moment prišla aj prednáška od Rudolfa Takáča o projektvom manažmente, o ktorej sme už písali. Manažment si študenti mohli preniesť aj do osobného života, ako oni sami povedali.

 

Duál ako živý organizmus

Terajší druháci často vtipkujú, že oni sú prví legálni študenti. Zákon o duálnom vzdelávaní bol schválený až v roku 2015, takže prvé roky boli skutočne „pionierske“. Aj terajší tretiaci porovnávajú a konštatujú, že skúšky sú iné, otázky sú plynulejšie, konzultované s viacerými odborníkmi. Celkovo sa štúdium rok od roka zlepšuje. Ako hovoria, ľudia z T-Systems, ktorí duálne vzdelávanie vedú sú veľmi vnímaví a každým rokom implementujú zlepšenia, dajú si poradiť aj od samotných študentov. Je to živý organizmus, niečo, čo tu originálne vzniká pod rukami študentov a našich zamestnancov a lektorov z TSSK.

Práčka, chladnička, auto a dom

Pýtam sa na nemčinu a Patrik štúdium chváli. „Keď som tu prišiel, nevedel som po nemecky ani slovo a teraz po troch rokoch som na intenzívnych konferenčných hovoroch s nemeckou stranou a nemám absolútne žiadny problém. Rozdelení sme do troch skupín podľa toho, kto ako jazyk ovláda“. Tak isto sa učia po anglicky, keďže je to korporátny jazyk firmy. Čo sa teda naučili po troch rokoch štúdia? Majú dosť vedomostí a zručností, aby začali aktívne pracovať? Sú títo mladí ľudia pripravení na to, aby začali žiť vážny život dospelého? Práca, kariéra, manželka, deti, práčka, auto, dom, dovolenka na Balatone, neskôr v Bulharsku? Po prieniku do ich trojročného štúdia človek príde na to, že sa v škole neučia len rozumieť komplikovanému jazyku jednotiek a núl, ale majú aj predmet na ktorom sa učia komunikovať so zákazníkom, zdokonaľujú si tzv. softskills, či si preberajú rôzne case studies. Tak napríklad majú úlohu presťahovať letisko zo starých do nových priestorov a zamýšľajú sa nad jednotlivými krokmi. Človek sa tu naučí rozmýšľať iným spôsobom.

Prax, prax a prax

Druháci v máji nastupujú na prax, ktorá trvá do konca júna. Tretiaci boli na praxi už od začiatku februára, koniec štúdia oslávia promóciou na konci júna.

A čo prázdniny? Neviem teraz, či ich až tak lákajú klimatizované miestnosti v T-Systems, alebo sú to naozaj zodpovední mladí ľudia, ale pravda je, že zostávajú v práci a vyberú si dva týždne dovolenky. Takto zostáva zhruba 90 percent študentov. Martin hovorí: „to, ako sa prezentujeme si všímajú všetci okolo. Keď ukážeme, že máme záujem učiť sa a pracovať, budujeme si dobré meno.“

Očakávania, dievčatá a hanbliví študenti

Naplnili sa očakávania chlapcov, ktoré mali keď nastúpili na duálne vzdelávanie? „Myslím, že naše očakávania sa naplnili do bodky. Máme čo sme chceli a sme spokojní“: hovorí Patrik. Myslia si, že je v IT prestor pre dievčatá? Aké sú čísla? „V druhom ročníku sú zo štyroch dievčat tri. V treťom ročníku sú dievčatá dve:“ konštatuje Martin. Rozprávali sme sa aj o tom prečo sú slovenskí študenti takí tichí, nepýtajú sa, nekomunikujú. Musím povedať, že práve tieto štyri „exempláre“ duálneho vzdelávania komunikovali úplne prirodzene.

Ďalšie vzdelanie?

Chcú sa absolventi duáneho vzdelávanie ďalej formálne vzdelávať? Podľa odpovedí ich láka praktické vzdelávanie, workshopy, semináre a získavanie ďalších certifikátov. Určite to nie je nejaké inštitucionalizované dlhodobé štúdium. Ani v prostredí T-Systems Slovakia sa nestratia, vedia čo ich baví a idú za tým. Dávid si svoje miesto v tíme našiel sám. Vedel čo chce robiť, išiel sám za lídrom oddelenia, ktoré ho svojou činnosťou lákalo a tam ho aj zobrali. Bude teraz dva roky pracovať ako sieťar, zmluvu mal zaručenú po úspešnom ukončení štúdia, tak ako každý dualista.

Chlapci chceli ukončiť naše posedenie tým, že by radi poďakovali ľuďom, ktorí budujú systém duálneho vzdelávania v T-Systems Slovakia. Koniec koncov oni sami sú živým príkladom toho, že to funguje.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *