Svoj elektromobil si nabijete už aj v priestoroch T-Systems Slovakia

Ekologické jazdenie môže byť výrazne ekonomické

Ráno odpájam z nabíjačky telefón a auto. Môžem vyraziť do práce. Nasadám a naštartujem, sedačka sa mi automaticky prispôsobuje a ja hneď pociťujem teplý vzduch z kúrenia. Jazdné vlastnosti sú nadštandardné. Žiadna prevodovka, auto zrýchľuje rýchlo a plynulo, ako keď sa pridáva hlasitosť v rádiu. Rovnako rýchlo aj spomaľuje. Veľmi šikovne sa dokáže pripojiť do jazdných pruhov a v zime naštartuje bez problémov, tak ako v lete. Elektromobil má svoje čaro.

Oplatí sa investícia do elektromobilu?

Ladislav Holotňák, projektový manažér z T-Systems Slovakia nie je známy svojím prílišným aktivizmom v trendovom svete EKO technológií. Skôr ho presvedčili ekonomické ukazovatele. Na benzíne ročne ušetrí 3 000 eur. No a ten aspekt, že pomáhate životnému prostrediu je pocitovo naozaj príjemný. K tomu sa pridáva fakt, že máte v garáži sedan s jazdými vlastnosťami športiaka.

Keďže je to zo Spiša okolo 85 kilometrov, napojím sa na nabíjačku aj v robote na Tesle, v Košiciach na Moldavskej. Cez deň odchádzam na stretnutie do Cassovar Business centra (CBC), tam môžem využiť ďalšiu nabíjačku,“ hovorí Ladislav. „Musíme si zvyknúť na to, že budeme používať auto ako mobil. To znamená, že v čase, keď ho nepoužívame, môžeme nabíjať“. Na svoje Hyundai Iounique Electric si počkal šesť mesiacov. Vtedy ešte využil štátnu dotáciu 5 000 eur, doplatil ďalších 30 000 eur a auto bolo jeho. Keď si pri súčasnej spotrebe vypočítal návratnosť, vyšlo mu, že cena za auto sa mu vráti do piatich rokov. Zároveň si užíva prémiové vlastnosti auta ako detekciu vzdialenosti, výstrahu pri predchádzaní, vychádzanie z parkoviska, atď. Na auto si Ladislav zobral pôžičku, ale splátka ho až tak „neničí“. Predtým dával veľmi podobné peniaze mesačne na benzín. Teraz sa mu len zvýšila mesačná platba za elektrinu o 50 eur.

Nabíjačky v priestoroch firmy

Keď Ladislav oslovil známu spoločnosť Tesla s otázkou, či by sa nedali v priestoroch T-Systems nainštalovať cieľové nabíjačky, či wallbox-y, takzvané „Tesla destination chargers“, dostal pozitívnu odpoveď. Podmienkou bolo, že montáž zariadenia zabezpečia majitelia parkovísk. Potom už stačilo kontaktovať oddelenie Facility a vlastníkov parkovacieho priestora v CBC a parkoviska na Moldavskej, pri Business Centre Tesla 2 (BCT 2). Spolu sa dohodli miesta, kde sa nabíjačky umiestnia. Možno ste si ich všimli aj vy. Nenápadné zariadenie s káblom, dostupné pre širokú verejnosť. Tesla nabíjačky dodáva zdarma. Štyri sú vyslovene pre autá značky Tesla a dve sú prístupné pre bežné elektromobily. Možno sa pýtate, kto za elektrinu platí. Táto služba je zadarmo. V podstate to máte v cene parkovného.

Na Moldavskej, pri BCT2 je v nabíjačke prúd 32 ampérov, takže z nula na sto percent sa auto nabije za štyri a pol hodiny. Na CBC je prúd slabší, okolo 16 ampérov. Ako Laco hovorí, stačí mu nabíjať auto dve hodinky, aby mal zhruba 40 až 50 percent baterky. Dojazd má okolo 198 kilometrov, a prvýkrát mu pípne signál keď má zvyšných 13 percent batérie (okolo 26 km). V tom najhoršom prípade si vie dať auto nabíjať na akomkoľvek mieste, kde má prístup ku zástrčke, takže aj v prvom dome, niekde pri ceste. Neustále ale rastie množstvo nabíjacích miest. Všetky má každý vlastník elektromobilu vysvietené na digitálnej mape v automobile. Aplikácia mu presne označí koľko kilometrov je od najbližšej nabíjačky. Samozrejme model Tesla má dojazd vyšší, zhruba 400 až 500 km. Nové modely Hyundai Kona Electric, alebo KIA e-Niro už tiež urobia svojich 400-450 km a majú dvojnásobnú batériu. Od roku 2019 bude dostupný aj Tesla model3, za cenu 42 000 eur. Nevýhodu majú možno práve majitelia bytov v panelákoch, aj keď Laco podotkol, že už videl nadšenca elektomobilizmu, ktorý si auto nabíjal pri paneláku v mestskej časti Nad Jazerom, pomocou predlžovačky prehodenej cez balkón.


Svetové trendy

Už teraz je jasné, že trend elektromobilov bude rásť. V Nórsku je pomer novopredaných elektromobilov v porovnaní s bežnými 50 na 50. Elektromobily by mali mať v blízkej budúcnosti modré značky a právo jazdiť v pruhoch pre autobusy. Cennou vlastnoťou elektromobilu je jeho tichá jazda. Náklady na 100 km sú až 5-krát nižšie ako pri bežných pohonoch. Typická vzdialenosť dochádzania do práce je 40 km, čo je vzhľadom na dojazd týchto áut ideálne. Nedávno sa v Hospodárskych Novinách vyjadril podpredseda EK pre energetickú úniu Maroš Šefčovič takto: „Som presvedčený, že naša ekonomická budúcnosť závisí na tom, akým spôsobom budeme riešiť budúcnosť. A k nej čistá mobilita patrí.“

Vedeli ste, že napríklad najväčší dopyt po elektromobiloch je v Číne? Keď si obyvateľ Číny chce kúpiť nové benzínové auto, najprv musí byť nejaké staré vyradené z evidencie. Neplatí to ale v prípade kúpy „zeleného auta“.

Tak ako? Presvedčili sme vás na kúpu elektromobilu? Pravdupovediac, nebolo to naším primárnym cieľom. Skôr sme chceli poukázať na fakt, že aj firma T-Systems Slovakia podporuje „zelené“ projekty. Tí z vás, ktorí si kúpia elektromobil budú môcť využívať nabíjačky vo svojom pracovnom priestore, čo je fajn. A emisií vo vzduchu bude menej.

Kristína Záthureczká
Komunikačné oddelenie