Performance marketing je termín označujúci marketingové činnosti, ktoré sú zamerané na výkon. Podstatou tejto marketingovej stratégie je, že sa platí iba za merateľný výsledok jednotlivých marketingových kanálov. Tu je aj hlavný rozdiel oproti tradičnému kupovaniu reklamného priestoru napríklad na billboardoch alebo v televízii. Tu nikto nedokáže presne zmerať ani vypočítať, koľko ľudí reálne reklamu videlo a už vôbec nie to, kto a v akom množstve si následne reklamovaný tovar alebo službu zakúpil. Napriek tomu inzerent zaplatí celú sumu za reklamu hneď na začiatku. O dopadoch reklamy a jej výkone, v priebehu ani na konci kampane, nemá žiadne relevantné dáta. Performance marketing ponúka presný opak.
Výhody performance marketingu
Performance marketing, alebo výkonnostný marketing, prináša výhody pre obidve strany. Na jednej strane je to obchodník, ktorý sa chce zviditeľniť a zvýšiť zisk, a na druhej strane marketingové agentúry , ktorých cieľom je tiež zisk, ktorý generujú tvorbou reklamy.
Pre obchodníka, spoločnosť, firmu alebo podnikateľa je dôležité, aby bola jeho reklama adresná, relevantná a aby zbytočne za ňu neplatil tam, kde o ňu nie je žiadny záujem. Toto všetko nespĺňa už spomínaná billboardová kampaň. Tým, že sa obchodník obráti na agentúru, a nechá si u nej vypracovať performance kampaň, ušetrí veľké množstvo peňazí. Zaplatí iba za takú reklamu, ktorá skončí konverziou – nákupom, vyplnením dotazníka, prihlásením sa do newslettera.
V online priestore sa dajú merať rôzne parametre výkonu a zadávateľ reklamy má presný prehľad o kampani, a preto vie priebežne reagovať na jej vývoj a výkon.
Agentúra môže lepšie pracovať s reklamou a dostáva zaplatené za konkrétne výsledky svojej práce. Vo vzťahu ku svojmu klientovi má jasné dáta o svojom výkone a to ju zároveň motivuje, aby pracovala pre svojho zákazníka efektívnejšie. Ak zarába klient, zarába aj agentúra. Pre obidve strany je teda performance marketing win – win situácia.
Kde sa využíva performance marketing
Performance marketing sa dá využiť vo viacerých online oblastiach. Niektoré firmy a agentúry sa môžu zameriavať iba na jednu, iné sa vyberú cestou viacerých naraz. Každá oblasť má svoje špecifiká, s ktorými následne agentúry vhodne pracujú a využívajú ich v prospech seba a svojich klientov.
Affiliate marketing
Oblasť affiliate marketingu je tou, kde sa princípy performance marketingu využívajú najviac. V tomto systéme sa stretávajú obchodníci, ktorí ponúkajú províziu a publisheri, ktorí obchodníkom privádzajú zákazníkov a spomínanú províziu inkasujú ako odmenu.
Obidve strany, publisher aj obchodník, spolupracujú preto, aby dosahovali zisk.
Natívna reklama
Doba bannerov a otravných vyskakujúcich reklám je už za nami aj preto, že zákazníkmi boli tieto spôsoby po istom čase ignorované. Celý proces ešte viac urýchlil príchod adblockerov, ktoré máme v prehliadači nainštalované už asi všetci. Problémom bola častokrát aj relevancia.
Natívna reklama sa umiestňuje na web tak, aby pôsobila prirodzene a zásadným spôsobom sa teda neodlišuje od ostatného obsahu. Samozrejme, jej cieľom je predávať, a tak býva obsah tejto reklamy kvalitný a pre čitateľa v mnohom prínosný.
Sponzorovaný obsah
Influenceri alebo internetoví recenzenti produktov dostávajú od obchodníkov zadanie na recenziu alebo prezentáciu ich výrobku.
Za túto činnosť dostávajú zaplatené buď jednorazovo, alebo formou ponechania si danej veci, prípadne zľavami pri nákupe. Tu sa sponzorovaný obsah často prelína s affiliate marketingom.
Sociálne médiá/ siete
Facebook, Instagram, Tiktok alebo ďalšie sociálne médiá sú ďalšou oblasťou, kde performance marketing zabezpečuje obchodníkovi nárast návštevnosti na stránke alebo zvýšenie predaja na eshope.
Obchodník zaplatí za reklamu priamo vlastníkovi konkrétnej siete.
Vyhľadávače
Pri tejto forme performance marketingu platí obchodník za to, že po vložení kľúčových slov z oblasti jeho podnikania sa užívateľovi vyhľadávača zobrazí firma, stránka alebo eshop na popredných miestach.
Výkonnosť sa zvyšuje pomocou rôznych SEO nástrojov, ktoré potom posúvajú konkrétny web na vyššie pozície, a ten sa tak stáva viditeľnejším, navštevovanejším a ziskovejším.
Ako využiť performance marketing
Performance marketing prináša minimum risku, keďže sa platí len za výkon, v rámci ktorého je možné sledovať každý jeden aspekt mnohými metódami a metrikami.
Ak výkon – konverzia nenastane, neplatí sa nič. Ponúkame pár tipov, ako performance marketing využiť vo svoj prospech, míňať na reklamu menej a zarábať viac.
Stanovenie cieľov
Na začiatku je kľúčové stanoviť si ciele – konverzie. Rôzni obchodníci budú potrebovať rôzne typy konverzií. To, čo bude fungovať pri eshope s kozmetikou, nebude fungovať na webe s finančnými produktmi.
Pri weboch, ktoré sa sústreďujú na predaj, bude výhodné sústrediť sa na nákup.
Konverzia, ktorú si stanovíme ako cieľ, bude uskutočnenie nákupu.
Pri webe s finančnými službami nemožno očakávať nákup hypotéky cez webstránku. Tu bude cieľom, čiže konverziou, vyplnenie dotazníka alebo zisk údajov, na základe ktorých bude potenciálny zákazník kontaktovaný s ponukou na mieru.
Efektivizácia webu
Prispôsobte svoj web potrebám zákazníkov. Dôležitý je dizajn webu, ktorý by mal korešpondovať s jeho obsahom.
Určite nie je v poriadku, ak sa web, ktorý predáva životné poistenie alebo eshop lekárne rozhodne použiť komický font alebo detské farby. Prehľadnosť je zas kľúčová v prípade, že cielime na seniorov alebo ľudí v strednom veku.
Naopak, farebnosť je faktorom, ktorý na webe udrží mladšie vekové kategórie.
Landing page sa ukazuje ako mimoriadne dôležitý priestor celého webu. Je to prvé miesto, ktoré môže z návštevníka webu spraviť zákazníka. Ten musí dostať už na landing page signál, že je na správnom mieste a že vykonať konverziu má zmysel práve na tomto webe.