Bitka spoločností Apple a EPIC by mohla zmeniť svet aplikácií

Apple je známy predovšetkým vďaka svojim telefónom iPhone, počítačom Mac a samozrejme Ted Lasso. Teraz však vyrába aj malý sledovač s názvom AirTag. Pripojíte ho k objektu, ako sú napríklad vaše kľúče, a pomocou aplikácie Apple Find My môžete sledovať, kde sa nachádza.

Vývojová spoločnosť Epic Games zmenila so svojou počítačovou hrou Fortnite svet videohier. Teraz chce vylepšiť aj iPhone od spoločnosti Apple.

Až do minulého roku sa javilo, že Apple a Epic majú dobré vzťahy. Spoločnosť Apple pozývala vývojára softvéru na pódium na svoje akcie, aby predviedol hry ako Project Sword, bojová hra typu one-on-one, ktorá sa neskôr volala Infinity Blade.

Epic však nebola iba populárnym vývojárom. Spoločnosť začala tiež tlačiť na zmeny v priemysle. V roku 2017 krátko umožnila hráčom Fortinite konkurovať si navzájom na PlayStation od Sony a na Xboxe od spoločnosti Microsoft. Tejto možnosti odolávala Sony najmä pri iných populárnych hrách, ako napríklad Rocket League a Minecraft. Keď napokon Epic túto funkciu odstránila, hráči z toho obvinili Sony a začali proti spoločnosti tlačiť na sociálne médiá. Sony napokon o rok neskôr ustúpila.

V roku 2018 otvorila Epic svoj obchod Epic Games Store pre počítače, ktorý konkuruje špičkovému obchodu Steam Valve. Jeho kľúčovou vlastnosťou bolo účtovanie vývojárom 12% provízie z predaja hier, čo je hlboko pod priemyselným štandardom 30%. Epic tiež zaplatila za práva na exkluzivitu k veľmi očakávaným hrám, čo prinútilo hráčov využívať nový obchod na hranie očakávaných titulov, ako je sci-fi strieľačka Gearbox Software Borderlands 3, postapokalyptický thriller Deep Silver od spoločnosti Metro: Exodus a epická príbehová hra Shenmu 3.

Hráči sa však pri tomto ťahu nahnevali. Nepáčilo sa im, že si museli inštalovať ďalší obchod s aplikáciami, aby získali prístup k niektorým svojim hrám. Sťažovali sa, že obchod Epic nemá sociálne siete, recenzie a ďalšie funkcie, pre ktoré uprednostňujú obchod Valve. 

Projekt Liberty

Ďalší cieľ spoločnosti Epic bol veľký. V roku 2019 spoločnosť zvolala riadiacich pracovníkov, právnikov a odborníkov na vzťahy s verejnosťou, aby naplánovali verejný boj so spoločnosťou Apple. Podľa dokumentov doručených súdu chcela spoločnosť Epic prevádzkovať vlastný obchod s aplikáciami pre iPhone a účtovať si tak aj poplatky. Epic dal tejto iniciatíve dokonca názov: Project Liberty.

Aby sa všetko podarilo podľa plánu, spoločnosť Epic naplánovala znížiť cenu hernej meny „V-Bucks“ pre hru Fortnite,  za ktorú si ľudia kupovali nové vzhľady svojich postáv a zbrane. Pripravila hashtagovú kampaň #FreeFortnite. Tieto aktivity pomohli vytvoriť advokačnú skupinu – Koalíciu za spravodlivosť aplikácií.

Spoločnosť Epic tiež vytvorila marketingový tlak pomocou videa, ktoré pripomína slávnu reklamu spoločnosti Apple na Super Bowl z roku 1984. Teraz však Epic obsadil Apple do úlohy veľkého, zlého brata.

Podľa výpovedí podaných na súd bol celý projekt organizovaný tajne. Epic „nechcela, aby ktokoľvek pochopil, že o niečom takom uvažujeme, kým sa nerozhodneme stlačiť spúšť,“ povedal David Nikdel, vedúci online herných systémov pre Epic, vo svojej výpovedi. 

Začiatkom 13. augusta poslal Sweeney e-mail v ktorom informoval spoločnosť Apple, že už nebude akceptovať jej provízie. Epic zapla skrytý kód, ktorý používateľom umožní kúpiť V-Bucks priamo od spoločnosti Epic za 20% zľavu. Rovnaký krok urobila aj s Googlom. Obe spoločnosti Apple aj Google však ešte v ten deň rýchlo odstránili hru Fortnite z príslušných obchodov s aplikáciami. Aj keď Epic ako svoju reakciu podala žalobu na obe spoločnosti, marketingová kampaň Projekt Liberty bola primárne zameraná na Apple.

“Spoločnosť Epic Games sa vzoprela monopolu App Store. Ako odvetu teraz Apple blokuje Fortnite z miliardy zariadení,” napísala Epic vo svojej reklame s názvom Nineteen Eighty-Fortnite a zverejnila ju na YouTube. „Pripojte sa k boju, aby sa rok 2020 nestal rokom 1984.“

Spoločnosť Epic na procese argumentuje tvrdením, že prísna kontrola spoločnosti Apple nad jej obchodom App Store je protisúťažná a že súd by mal spoločnosť prinútiť, aby na svojich zariadeniach povolila aj iné alternatívne obchody s aplikáciami a s procesmi vlastných platieb. „Apple je väčší, výkonnejší, zakorenenejší a zhubnejší ako monopoly z dávnych čias,“ uviedla spoločnosť Epic „Veľkosť a dosah Apple ďaleko presahuje veľkosť monopolov v minulosti.“

Epic nie je jedinou spoločnosťou, ktorá sa sťažuje na túto situáciu. Služba streamovania hudby Spotify sa obrátila na regulačné orgány Európskej únie a uviedla, že 30-percentná provízia spoločnosti Apple a pravidlá aplikácie App Store porušujú zákony EÚ o hospodárskej súťaži. 

Komisár EÚ pre hospodársku súťaž uviedol, že predbežné vyšetrovanie zistilo „straty zákazníkov“ pre Spotify v dôsledku politiky spoločnosti Apple. Apple bude mať príležitosť odpovedať na námietky komisie pred konečným rozhodnutím v tejto veci. 

Monopol alebo nie?

Právni experti a ľudia v zákulisí procesu hovoria, že najťažší argument, ktorý spoločnosť Epic musí predložiť a dokázať je, že používatelia iPhonov boli politikou Apple poškodení.

Protimonopolné zákony v USA zakazujú „každú zmluvu, kombináciu alebo sprisahanie obmedzujúce obchod. Podľa Federálnej obchodnej komisie (FTC) protimonopolné zákony tiež zakazujú „monopolizáciu, pokus o monopolizáciu alebo sprisahanie alebo kombináciu monopolizácie“. FTC poznamenáva, že kľúčovou súčasťou posudzovania týchto otázok je, či je obmedzenie obchodu „primerané alebo nie“.

V prípade spoločnosti Apple sa bavíme o účtovaní 30% provízie vývojárom za to, že ich aplikácie a hry budú dostupné v aplikácii App Store. Epic a ďalší kritici tvrdia, že už požiadavka sama o sebe je monopolná. 

Apple naopak tvrdí, že jeho provízia je spravodlivá, a teda ani štruktúra spracovania platieb nie je neprimeraná. Spoločnosť Apple udržala svoju 30% províziu konzistentnú od uvedenia App Store v roku 2008. Výrobca telefónov iPhone tvrdí, že odvetvové postupy predtým účtovali vývojárom aplikácií oveľa viac. Ďalej si najal tím ekonómov, aby pomohol dokázať, že jeho postupy nie sú v rozpore s hospodárskou súťažou.

Vo svojej správe ekonómovia uviedli, že sadzby provízií znižujú „prekážky vstupu malých predajcov a vývojárov na trh tým, že minimalizujú platby vopred a posilňujú motiváciu trhu podporovať konkurenciu, čo vytvára pridanú hodnotu“.