Súdny spor Apple verzus EPIC

Apple je známy predovšetkým vďaka svojim telefónom iPhone, počítačom Mac a samozrejme Ted Lasso. Teraz však vyrába aj malý sledovač s názvom AirTag. Pripojíte ho k objektu, ako sú napríklad vaše kľúče, a pomocou aplikácie Apple Find My môžete sledovať, kde sa nachádza.

Sherlock a Watson, arašidové maslo a želé, Netflix a chill. Od roku 2008 si Apple vytvoril akési nerozlučné spojenie medzi svojimi iPhonmi a App Storom. Reklamná kampaň spoločnosti „Existuje na to aplikácia“ pritiahla milióny ľudí, ktorí si v priebehu rokov kúpili viac ako miliardu telefónov iPhone.

A keďže App Store bol jediným miestom na získanie programov pre iPhone, k Apple sa hrnuli aj milióny vývojárov. Teraz technologický gigant čelí otázkam, či nevytvoril monopol,  a prinútil tak výrobcov hry Fortnite, spoločnosť Epic Games, podať žalobu o zneužívaní svojej právomoci.

Zástupcovia spoločností Apple a Epic  sa stretli na kalifornskom súde pre zdanlivo neškodný problém týkajúci sa spracovania platieb a provízií. Jednoducho vysvetlené: Apple požaduje, aby vývojári aplikácií spracovali platby pri každom predaji digitálnych položiek v aplikácii, ako napríklad nový vzhľad postavy Fortnite alebo slávnostný tanečný ťah, ktorý sa uskutoční po výhre.

Výrobca iPhonov tvrdí, že použitie jeho nastavení o spracovaní platieb zaručuje bezpečnosť a spravodlivosť užívateľom. Na správne fungovanie App Store aplikácie je preto potrebné pripočítať až 30% províziu z každého predaja. Epic však tvrdí, že politika spoločnosti Apple je monopolná a jej provízie sú príliš vysoké.

Na prvý pohľad súdny proces vyzerá ako bitka spoločností o to, kto dostane koľko peňazí, keď si my všetci kupujeme veci v aplikáciách. Výsledok tohto prípadu by však mohol zmeniť všetko, čo vieme, nielen o App Store, ale aj o tom, ako fungujú mobilné transakcie na iných platformách, ako je napríklad obchod Google Play. Tento prípad by mohol vyzvať zákonodarcov k ďalšiemu preskúmaniu fungovania spoločností.

„Toto je hranica protimonopolného práva,“ uviedol docent David Olson, ktorý učí o protimonopolnej praxi na Boston College Law School.

Podľa Olsona je tento prípad neobvyklý práve tým, že sa pokúša spochybniť fungovanie moderných technologických spoločností.

Spoločnosť Apple propaguje svoj prístup „murovaná záhrada“ – schvaľuje všetky aplikácie ponúkané na predaj v ich App Store od začiatku roku 2008 – ako súčasť svojich zariadení a sľubuje, že používatelia môžu dôverovať každej aplikácii, ktorú si stiahnu, pretože bola preverená.

Okrem účtovania poplatku až 30% za každý nákup v aplikácii, spoločnosť Apple vyžaduje od vývojárov dodržiavanie zásad v súlade s tým, čo považuje za správne. Nevhodný obsah ako je pornografia, podpora užívania drog alebo realistické zobrazenia smrti a násilia sú neprípustné. Apple tiež prehľadáva predložené aplikácie, či neobsahujú bezpečnostné problémy a spam.

„Požiadavka spoločnosti Apple, aby každá aplikácia pre iOS prešla prísnym preskúmaním je zásadná pre jej schopnosť udržiavať App Store ako bezpečnú a dôveryhodnú platformu pre spotrebiteľov. Spoločnosť na tento účel najíma recenzentov, ktorí preveria v priemere 100 000 hlásení týždenne.

Ak spoločnosť Apple prehrá, mohla by jej byť uložená pokuta až do výšky 10% jej ročného príjmu. Môže sa od nej požadovať zmena spôsobu účtovania poplatkov za streamovacie služby, a to minimálne v rámci EÚ.

Apple tiež čelí čoraz väčšej kontrole aj v USA, kde zákonodarcovia začiatkom apríla rokovali so zástupcami spoločností Apple, Google, Spotify ako aj s výrobcami aplikácií pre zoznamovanie Match a výrobcami sledovacích zariadení Tile. Počas rokovania Spotify aj Tile tvrdili, že kroky spoločnosti Apple boli monopolné. Podobné argumenty vzniesli aj proti spoločnosti Google.

„Bude ma skutočne zaujímať, aké argumenty Apple použije: „ Toto je náš úspešný obchodný model a momentálne je v stávke, “povedal Olson. Sudcovia si zvyčajne dávajú pozor, aby úplne nepresadili úspešné podnikanie, ktoré by v konečnom dôsledku spôsobilo monopolnú situáciu. Riadia sa teóriou, že väčšia konkurencia znamená nižšie ceny. Ale nie vždy. “Ak si je sudca istý, môžete si povedať:Skvelé! Poďme na to, “dodal.

Nerovný boj

Prípad spoločností Apple a Epic prebieha pred sudcom v „pojednávaní“, nie pred porotou. Americká okresná sudkyňa Yvonne Gonzalez Rogers, ktorá dohliada na prípad, uviedla, že pozorne číta spisy a oboznámila sa s technickými stránkami argumentov spoločností Apple a Epic. Výsledkom je, že sa oba tábory pravdepodobne ponoria do legálnej buriny oveľa rýchlejšie, ako by to urobila porota, ktorej členovia by museli rýchlo rozbehnúť zákon a podrobnosti prípadu.

Bez ohľadu na rozhodnutie, takmer určite sa proti nemu bude niekto odvolávať. Medzitým budú regulačné orgány, zákonodarcovia a konkurenti pozorne sledovať, koľko a aké argumenty spoločností Apple a Epic by mohli formovať nové prístupy k protimonopolnej ochrane.

„Po celom svete sú počuť obavy týkajúce sa protisúťažného správania medzi technologickými spoločnosťami,“ uviedla Valarie Williams, partnerka protimonopolného tímu advokátskej kancelárie Alston & Bird, v analýze prípadu. „Aj keď sa neočakáva, že výsledok sporu Epic Games verzus Apple prepíše protimonopolné zákony, mohol by to byť začiatok.“

Keď je toho toľko na pretras, spoločnosti by mohli zvážiť svoje rozhodnutie a celý spor urovnať skôr, ako bude vynesený rozsudok. Ľudia spojení so súdnym sporom si však nemyslia, že sa tak nestane. Čiastočne preto, že medzi argumentmi týchto dvoch spoločností nie je veľa miesta pre kompromis.

Spoločnosť Apple by mohla znížiť svoje poplatky za spracovanie platieb, čo sa už deje s predplatiteľskými službami a vývojármi, ktorí každoročne zarobia menej ako 1 milión dolárov.

Povolenie ďalších služieb spracovania platieb na iPhone by však porušilo zásady spoločnosti Apple, že jej prísne pravidlá App Store sú postavené na ochrane a dôvere jej používateľov. Ak by vývojári aplikácií mohli použiť akýkoľvek platobný procesor, ktorý by si želali, prečo by nemohli tiež použiť rôzne Obchody s aplikáciami?

Spoločnosť Epic ďalej namieta, že cena nie je jediným problémom, na ktorý sa zameriava. Spoločnosť chce zvoliť technológie, ktoré používa aj vo svojej hre Fortnite. Toto všetko sú dôvody, prečo pozorovatelia odvetvia tvrdia, že prípad bude pokračovať. Apple aj Epic sú veľké spoločnosti, dobre financované a notoricky tvrdohlavé.

„Je ľahké povedať, že je to David vs. Goliath, ale toto je vskutočnosti ako Goliath vs. Godzilla,“ uviedol Michael Pachter, dlhoročný analytik videohier v Wedbush Securities. „Tim Sweeney je morálny, etický a dosť namyslený človek, ktorý skutočne verí, že má pravdu, a bude sa nakláňať pred veternými mlynmi, pretože je presvedčený, že je to správne.“

Pachter predpovedá, že argument spoločnosti Apple o bezpečnosti platobných procesov neobstojí, pretože spoločnosť Epic už úspešne prijíma platby za V-Bucks na svojich vlastných webových stránkach a platformách. Aj keď takto porušili pravidlá spoločnosti Apple, Epic sa zároveň nesnažila stať sa platobným procesorom pre hry od iných spoločností. 

Súdne konanie spoločnosti Epic proti spoločnosti Apple sa začalo v pondelok 3. mája 2021. Každé rokovanie v súdnej sieni sa bude prenášať naživo prostredníctvom telekonferencie. V miestnosti budú prítomní aj vybraní reportéri.