Čo robiť, keď hľadáte nejakú vec na internete a máte ju len na obrázku či fotografii? Presne to riešia online giganti a ecommerce spoločnosti niekoľko posledných rokov. Ako sa im v súčasnosti darí?
Je to už dva a pol roka, čo spoločnosť Google na svojom blogu The Keyword oznámila veľké zmeny a trendy vo vyhľadávaní obrázkov. Technológie konečne dozreli a vizuálny obsah na internete získava veľkú popularitu. A za to vďačíme najmä Instagramu a Pinterestu. S rozvojom vizuálneho vyhľadávania však vznikajú aj nové výzvy pre používateľov, ktorí si čím ďalej, tým viac kladú otázku: “Kde nájdem to, čo vidím len na obrázku?”
Rôzne cestičky k svojmu vysnívanému produktu dnes viete nájsť pomerne ľahko, a to ako na globálnej, tak aj lokálnej úrovni.
Vďaka tomu, že spoločnosť Google poskytla službu Google Photos v prvých rokoch zadarmo – a už to nebude trvať dlho – získali jej neurónové siete a algoritmy obrovskú zásobu učebných údajov. V službe Google Fotky si už veľa rokov môžete označiť členov rodiny a Google vám jednoducho zobrazí všetky fotografie vašej sestry či mamky, ktoré vo svojej pamäti za všetky tie roky našiel. Funguje to fantasticky. Rozpoznávanie obsahu na obrázkoch sa však rozvíja ešte ďalej – v rámci vyhľadávania vo Fotkách stačí napísať napríklad slovo “auto” a zobrazia sa vám všetky fotografie, na ktorých je auto.
Pamätáte si na tie hromady kódov CAPTCHA, v ktorých ste rozpoznávali autá? Takto to funguje aj dnes. Google Lens nám okrem webového vyhľadávania a aplikácie Fotky predstavil aplikáciu s názvom Lens. Pomocou nej stačí niečo odfotiť a kliknúť na obrázok. Servery spoločnosti Google ho zanalyzujú a ukážu vám, kde môžete danú položku kúpiť. Funguje to skvelo a v telefónoch Pixel, za ktorými stojí samotná spoločnosť Google, má funkcia veľmi významné miesto.
Podobné úsilie vyvíja aj Microsoft Bing so svojou službou Bing Visual Search. Nakoľko však vyhoreli so svojimi smarfónmi, budú to mať naproti Googlu naozaj ťažké. Peňaženku ale majú podobne hlbokú obe spoločnosti ako Google, tak aj Microsoft, a tak sa o výhru v tomto boji môžu aspoň dlho pokúšať.
Pinterest Visual Search je kráľom obrázkových platforiem – Pinterest – samozrejme tiež používa vyhľadávanie obrázkov. Zatiaľ len tak, že pri každom obrázku v službe Pinterest nájdete ikonku. Keď na ňu kliknete, služba vyhľadá podobné obrázky. Všetky služby majú spoločné jedno: stoja za nimi giganti s masívnymi zdrojmi, ktoré si umelá inteligencia vyžaduje.
Ale aj v Slovenskej republike máme priekopníkov vo vyhľadávaní obrázkov. Biano Visual Search je vlastná služba vyhľadávania obrázkov, ktorú pred niekoľkými mesiacmi predstavil slovenský vyhľadávač nábytku Biano. Všetko, čo potrebujete je obrázok alebo fotografia v počítači, či v mobilnom telefóne. Na webe Biana potom spustíte vyhľadávanie, ktoré vám nájde rovnaké alebo podobné produkty. Výhodou je, že to, čo nájdete, bude vždy k dispozícii na zakúpenie v niektorom z lokálnych eshopov, pretože vizuálne vyhľadávanie stojí na ich údajoch a obrázkoch. Vyhľadávanie nábytku je dostupné vo všetkých krajinách, v ktorých platforma pôsobí: Slovensko, Česko, Rumunsko, Maďarsko, Portugalsko, Brazília, Holandsko.
V segmente nábytku ide o jedinečnú funkciu, ktorá môže ľuďom pri zariaďovaní ich domovov značne uľahčiť život. S Glami Visual Search je na tom podobne aj agregátor módy Glami. Ich obrázkové vyhľadávanie funguje od roku 2019 a je k dispozícii na všetkých trhoch rovnako ako je tomu v spoločnosti Biano.
A čo vy, skúšali ste už vyhľadávať pomocou obrázkov? Poďte túto technológiu okúsiť na vlastnej koži v ktoromkoľvek z vyššie spomenutých brandov.