Čo je to ClubHouse a ako funguje?

Apple je známy predovšetkým vďaka svojim telefónom iPhone, počítačom Mac a samozrejme Ted Lasso. Teraz však vyrába aj malý sledovač s názvom AirTag. Pripojíte ho k objektu, ako sú napríklad vaše kľúče, a pomocou aplikácie Apple Find My môžete sledovať, kde sa nachádza.

Pravdepodobne ste už videli, že influenceri a celebrity zverejňujú na svojich Instagram Stories príbehy o konverzáciách, ktoré vedú v Clubhouse. Ide o novú aplikáciu, ktorá napodobňuje interakcie v reálnom živote. Predstavte si kokteilovú párty alebo klubovňu.

Aplikáciu spustili minulý rok Paul Davison a Rohan Seth. Do mája sa jej hodnota pohybovala okolo 100 miliónov dolárov napriek tomu, že v tom čase mala iba 1500 používateľov.

Čo je Clubhouse?

Clubhouse je aplikácia sociálnych médií založená na zvuku. Ide o nový tip sociálneho média, ktorý umožňuje ľuďom rozprávať príbehy, rozvíjať nápady, prehlbovať priateľstvá a spoznávať zaujímavých nových ľudí po celom svete.

V súčasnosti je k dispozícii iba pre iOS. Môže si ju stiahnuť ktorýkoľvek používateľ zariadenia iPhone, kde môžete počúvať konverzácie a zúčastňovať sa na nich. Aplikácia pre Android je vo fáze prípravy.

Ako Clubhouse funguje?

Po otvorení aplikácie sa zobrazí zoznam „miestností“, ku ktorým sa môžete pripojiť, alebo si môžete vytvoriť miestnosť vlastnú. Môžete tak prichádzať a odchádzať z rozhovorov na rôzne témy. V niečom sa obsah podobá živému, voľne plynúcemu podcastu. Môžete jednoducho počúvať alebo sa podeliť o svoje myšlienky. 

Každá miestnosť má inú tému, ktorú často hostí odborník v odbore. Neexistujú žiadne videá, obrázky a takmer žiadny text. Všetko je to iba zvuk. Nič sa nenahráva, nič nie je uložené, takže ak vás konverzácia baví, neopúšťajte ju, pretože spätne si ju nebudete môcť prehrať.

Konverzácie nie sú trvalé?

Konverzačné miestnosti prichádzajú a odchádzajú, keď ich ľudia spúšťajú alebo ukončujú. Clubhouse tvrdí, že zaznamenáva konverzácie tak, ako sa dejú, ale uchová ich iba v prípade, že niekto podá sťažnosť, kým je miestnosť aktívna. Ak počas chatu nikto nenahlási incident, záznam sa zahodí, akonáhle hostiteľ ukončí diskusiu. Používatelia samozrejme nachádzajú veľa spôsobov, ako zaznamenávať rozhovory pre svoje vlastné účely. Internet je predsa navždy.

Koľko ľudí môže byť v rozhovore?

Aktuálny limit je 5 000 ľudí na jednu miestnosť. 

Čo si vlastne máme predstaviť pod rozhovorom? 

Závisí to od vašich preferencií, ale pamätajte – všetci zúčastnení hovoria prostredníctvom svojich telefónov iPhone, nie do fantastických zvukových zariadení. Nevidia sa, takže je to naozaj ako počúvať telefonický rozhovor. Chýbajú profesionálne úpravy, zvukové efekty, prechody a reklama (aspoň nie oficiálne). To znamená, že samotný obsah je veľmi flexibilný. Jedna miestnosť môže byť príležitostný rozhovor medzi priateľmi, zatiaľ čo iná je formálnejší rozhovor v štýle talk-show, veľká skupinová diskusia alebo dokonca hudobná diskusia. Ak niekto zaujímavý spadne do miestnosti, napríklad známy herec,  tvorca miestnosti alebo moderátor ho môže umiestniť na „javisko“ ako rečníka.

Takže môžem iba počúvať?

Nie nevyhnutne. Ktokoľvek počúva, môže virtuálne „zdvihnúť ruku“. Je na tvorcovi alebo moderátorovi miestnosti, či vás chce nechať rozprávať.

Znie to skôr ako Zoom bez videa

V niektorých ohľadoch určite je. Alebo by ste mohli kedykoľvek urobiť Zoom alebo Google Meet bez zapnutého videa. Stretnutia Zoom však nie sú štandardne otvorené pre širokú verejnosť. Konverzácie v Clubhouse sú otvorené pre všetkých členov, ktorí ich nájdu, a nie iba pre pár vybraných. Virtuálne pódium je však obmedzené, čo dúfajme dáva slovo iba ľuďom, ktorí chcú povedať niečo dôležité alebo zaujímavé. Tiež to, že sa nemusíte pozerať na obrazovku keď hovoríte, je príjemná zmena oproti dnešným každodenným videohovorom.

Kto používa Clubhouse?

Clubhouse sa preslávil aj tým, že ho s obľubou používajú známe osobnosti. Preplávajte jednotlivými miestnosťami a môžete počuť ľudí ako je Oprah, Kevin Hart, Drake, Chris Rock alebo Ashton Kutcher. Môžu usporiadať aj chaty. Dostanete príležitosť počuť, ba dokonca sa zúčastniť, neprikrášlených rozhovorov so slávnymi a mocnými ľuďmi. 

Ako sa pridať?

V tejto chvíli je aplikácia exkluzívna, to znamená na pozvanie. Do aplikácie vás musí pozvať niekto, kto už je členom. Každý člen disponuje 2 pozvánkami a podľa intenzity používania aplikácie si zarába na ďalšie. Môžete si však stiahnuť aplikáciu a rezervovať si používateľské meno. Automaticky sa dostanete na zoznam čakateľov a vaše meno je zarezervované.

Aplikácia ale zjavne plánuje čoskoro expandovať medzi širokú verejnosť. Dôvody prečo sa tak ešte nestalo sú jednoduché:

  • chce budovať komunitu pomaly 
  • chce pripraviť funkcie, ktoré jej pomôžu zvládnuť väčší počet ľudí

Generálny riaditeľ Clubhouse Paul Davidson ale prisľúbil, že sa táto aplikácia nakoniec otvorí pre všetkých vrátane používateľov, ktorí momentálne nie sú na „večierok“ pozvaní.

Prvé problémy?

Táto služba už stihla mať problémy s nenávistnými prejavmi a zneužívaním. Konverzácie sa stali útočiskom mocných, ktorí koketovali s rasizmom.  V októbri boli preto zavedené nové pravidlá moderovania komunity. Spoločnosť vyhlásila, že odsudzuje všetky formy rasizmu, nenávistných prejavov a zneužívania. Má zavedené nové postupy na vyšetrovanie a riešenie akýchkoľvek porušení týchto pravidiel.

Ako opustiť Clubhouse?

V aplikácii neexistuje žiadna možnosť alebo tlačidlo na odstránenie vášho účtu. Ak chcete účet vymazať alebo len pozmeniť vaše osobné údaje, musíte kontaktovať priamo Clubhouse na adrese support@alphaexplorationco.com. Je ale otázne ako rýchlo bude vaša žiadosť vybavená.

Prečo práve Clubhouse?

Momentálne je Clubhouse pre ľudí, ktorí radi hovoria a chýba im publikum. Napríklad celebrity, ktoré zostali bez divákov alebo bežní ľudia, ktorí sú unavení z homeofficu a chcú byť v blízkosti zaujímavých rozhovorov. S prihliadnutím na súčasnú pandemickú situáciu môže byť Clubouse práve tým balzamom, ktorý pohladí našu dušu počas ďalšej zimy v karanténe. 

Preto ak vám váš priateľ pošle pozvánku, nesklopte oči iba pri pomyslení na ďalšiu platformu pre sociálne médiá. Neformálna povaha aplikácie prináša prísľub, že si tu naozaj môže nájsť miesto každý. 

Foto: Unsplash